Kangur
Dołączył: 10 Lut 2009
Posty: 129
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 23:09, 05 Paź 2009 Temat postu: Pedagogika porównawcza ćwiczenia |
|
|
Warunki zaliczenia:
zaliczenie z ćwiczeń wystawiane jest na podstawie oceny:
frekwencji (należy uzyskać zaliczenie z treści będących przedmiotem opuszczonych zajęć);
stopnia przygotowania do zajęć (w przypadku nieprzygotowania należy uzyskać zaliczenie z treści wskazanych przez prowadzącego);
wkładu pracy studenta wniesionej w proces realizacji zadań dydaktycznych w czasie zajęć;
referatu zaliczeniowego na temat systemu edukacyjnego wybranego państwa.
Prowadzący: Dominika Skowrońska mail: [link widoczny dla zalogowanych]
Zajęcia:
1. Zajęcia organizacyjne, przedstawienie programu i wymagań, rozdanie referatów zaliczeniowych
2. Przegląd Raportów UNESCO o stanie oświaty i edukacji w świecie
E. Faure, E. Herrera, A. R. Kaddoura, H. Lopes, A. W. Pietrowski, W. Rahnema, F. C. Ward, Uczyć się, aby być, PWN, Warszawa 1975.
Roz. 1. Podrozdział: Stan dzisiejszy, s. 68 - 87
Roz. 8 Podrozdziały: Innowacje i poszukiwanie nowych rozwiązań,
Drogi i sposoby wdrażania strategii oświatowych, s. 334 – 424.
J. Delors (red.), Edukacja - jest w niej ukryty skarb, Wyd. UNESCO, Warszawa 1998.
Roz. 4. Cztery filary edukacji,
Roz. 5. Edukacja przez całe życie,
Roz. 6. Od edukacji podstawowej do uniwersytetu, s. 85 - 146.
F. Mayor, J. Binde, Przyszłość świata, Raport UNESCO, Wyd. Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Część 3, W kierunku kontraktu kulturowego: od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa wiedzy, s. 301 – 400.
Program UNESCO: Edukacja dla wszystkich
[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
podział tekstów do przeczytania między grupy
3. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
Rodzaje systemów szkolnych
Główne tendencje w systemach edukacyjnych na świecie
System oświaty w Polsce
Reformy systemu oświaty w Polsce po 1989 roku
M. Vanova, Pedagogika porównawcza, w: Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, [red.] B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006
Podrozdział: Systemy szkolne na świecie i ich typologia, s. 79 – 92.
M. Cylkowska-Nowak, Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych w świecie, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski [red.], PWN, Warszawa 2004, s. 367 – 382.
B. Śliwerski, Polski system oświatowy, w: J. Prucha, Pedagogika porównawcza, PWN, Warszawa 2004, s. 280 – 344.
B. Śliwerski, Reformowanie oświaty w Polsce, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski [red.], PWN, Warszawa 2004, s. 383 – 396.
4. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
System oświaty w wybranych krajach europejskich – Francja, Niemcy
5. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
System oświaty w wybranych krajach europejskich - Wielka Brytania, Szwecja
6. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
System oświaty w Stanach Zjednoczonych i w Australii
7. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
System oświaty w Japonii, Korei Południowej i Hongkongu
8. Szkolnictwo różnego szczebla we współczesnych systemach oświatowych. Struktura wybranych systemów edukacyjnych, elementy strukturalne i ich funkcja. Realizacja obowiązku szkolnego w różnych systemach oświatowych. Problematyka selekcji szkolnej i zawodowej (miejsce i czas dokonywania selekcji oraz instytucje przeprowadzające ją), odsiewu i drugoroczności. Rola szkół sektora państwowego, publicznego oraz prywatnego w wybranych krajach.
Oświata w krajach rozwijających się. Systemy oświatowe wybranych krajów Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej.
9. Uprawnienia oraz obowiązki (status prawny) nauczycieli w krajach Europy.
M. Vanova, Pedagogika porównawcza, w: Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, [red.] B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 Podrozdział: Wstępne kształcenie nauczycieli w „starych” krajach UE, s. 93 – 101.
J. Frątczak, Pedagogika porównawcza, WSP, Bydgoszcz 1992,
Rozdział 8. Edukacja nauczycieli w wybranych państwach, s. 175 – 185.
D. Grześ, Status nauczyciela w wybranych krajach Europy Zachodniej, w: „Nowa szkoła”, 1993, nr 8.
R. Pachociński, Społeczno-zawodowa sytuacja nauczycieli w krajach EWG, w: „Edukacja”, 1994, nr 2.
10. Modele wyższych uczelni. Modele uczelni amerykańskich i europejskich. Deklaracja Bolońska oraz Strategia Lizbońska a kierunki rozwoju europejskich systemów edukacyjnych.
M. Vanova, Pedagogika porównawcza, w: Pedagogika. Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych, [red.] B. Śliwerski, GWP, Gdańsk 2006 Podrozdział Modele szkolnictwa wyższego w Europie, s. 92 – 93.
J. K. Thieme, Szkolnictwo Wyższe. Wyzwania XXI wieku, Difin S.A., Warszawa 2009,
Roz. 3. Europejskie szkolnictwo wyższe, s. 85 - 147
Roz. 4. Amerykańskie szkolnictwo wyższe, s. 148 - 212.
11. Przegląd europejskich programów rozwoju systemów edukacyjnych: "Uczenie się przez cale życie" - Lifelong Learning Programme (LLP) 2007 – 2013.
Education and Training, "Uczenie się przez cale życie" Lifelong Learning Programme (LLP) 2007 - 20013, Nowoczesne metody i standardy zarządzania - jako szansa rozwoju placówek oświatowych , z uwzględnieniem wykorzystania środków pomocowych, Europejski Instytut "Socrates Scola" , Warszawa 2008.
12. Pedagogiczne badania porównawcze. Przykłady międzynarodowych badań osiągnięć szkolnych (TIMSS 2007, PIRLS 2006): główne cele, założenia i wnioski, stosowane narzędzia.
B. Matwijów, Pedagogiczne badania porównawcze, w: Orientacje w metodologii badań pedagogicznych, S. Palka (red.), Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 135 - 146.
TIMSS
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
PIRLS
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
13. Podsumowanie zajęć, wpisywanie zaliczeń
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Kangur dnia Wto 13:22, 06 Paź 2009, w całości zmieniany 3 razy
|
|